wtorek, 1 listopada 2022

Atrybucja obrazu Św. Ludwika w ołtarzu głównym kościoła paulinów we Włodawie

 


Jako autora obrazu Św. Ludwika w ołtarzu głównym kościoła paulinów we Włodawie można wskazać Martino Altomonte urodzonego jako Johann Martin Hohenberg (1657 lub 1659, Neapol-1745, Wiedeń). Altomonte był w Polsce od 1684 roku. Był nadwornym malarzem króla Jana III Sobieskiego. Po śmierci króla, być może uciekając przed III wojną północną (1700–1721), w wyniku której upadła fabryka włodawskiego kościoła, przeniósł się do Wiednia (ok. 1699–1702). Wiadomo, że po wyjeździe z Polski pracował jeszcze dla Radziwiłłów i Elżbiety Sieniawskiej (Mariusz Karpowicz, Sztuka Warszawy czasów Jana III, Warszawa 1987, s. 84). Wykonanie obrazu zlecił zapewne fundator kościoła pw. św. Ludwika – Ludwik Konstanty Pociej (1664-1730). Przekaz pauliński podaje, jakoby obraz miał przyjechać do Włodawy z Rzymu a przyjechał prawdopodobnie z Wiednia. Altomonte - Austriak z pochodzenia uczył się malarstwa w Rzymie. Już w Polsce przybrał nazwisko Altomonte aby podkreślić modny wówczas, włoski rodowód swojej sztuki.

Podobny typ przedstawienia z centralną postacią świętego rycerza w pełnej zbroi, z narzuconym na ramiona płaszczem, klęczącego z rozłożonymi rękoma, patrzącego w górę, w skrócie perspektywicznym na 3/4 autorstwa Altomonte reprezentują dwa obrazy przedstawiające św. Leopolda margrabiego Austrii z kolegiaty w Zwettl, Dolna Austria, ołtarz św. Leopolda w wieńcu kaplic (część północna), 1736 i z Węgierskiej Galerii Narodowej, 246 x 188 cm. Na ostatnim z wymienionych płócien święty ujęty dynamicznie, prawa dłoń na piersi, lewa uniesiona, w kapeluszem elektorskim na głowie, co różni je od dwóch pozostałych. Podobieństwa fizjonomiczne.

Ikonograficznie bliski dziełom Carlo Maratty (1625–1713), mistrza Altomonte oraz Charles-Antoine Coypel (1694–1752), Św. Ludwik jako Ludwik XV otrzymujący koronę cierniową, 1745, 150 x 82 cm, Musée d'Arts, Nantes a także Louis-Chrétien de Heer (1760-1808), Dziękczynienie św. Ludwika za koronę cierniową i święte gwoździe w imieniu markiza de Lotbinière i Léonard Godefroy de Tonnancour, 1792, 289 x 208,5 cm, kościół Saint-Michel de Vaudreuil, Vaudreuil-Dorion (Robert Derome, L'iconographie de saint Louis, https://rd.uqam.ca/Heer/StLouis.html).


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz